Nimic nou sub soare

Copiii din ziua de azi iubesc luxul. Nu au maniere, dispreţuiesc autoritatea și dovedesc lipsă de respect față de bătrâni. Nu se mai ridică în picioare
când oamenii în vârstă intră în încăpere. Își contrazic părinții, mănâncă în
grabă delicatesele la masă, stau picior peste picior, și sunt tirani cu profesorii.
Tinerii din ziua de azi nu se gândesc decât la ei însiși. Nu au pic de respect
pentru părinți sau persoane în vârstă. Vorbesc ca și cum ei însiși ar ști totul
și ceea ce noi considerăm înțelepciune este lipsit de relevanță pentru ei. Cât
despre fete, sunt directe, lipsite de modestie și nefeminine în limbaj,
comportament și îmbrăcăminte.

Credeţi cumva că asta-i părerea mea despre tinerii de astăzi? Ei bine, nu! Este părerea unui filozof grec despre tinerii din vremea lui, Socrate îi spune, şi-i veche de câteva mii de ani..

Timpul a trecut şi a venit rândul nostru să spunem la fel despre tânăra generaţie. Ne plângem că văd prea multă violenţă la televizor, că stau prea mult pe calculator “omorând” virtual tot felul de monştri, că le lipsesc modelele pe care să le urmeze, cu care să se identifice.
Dar noi, noi ce fel de modele am avut atunci când eram copii?
Ia gândiţi-vă bine ce personaje am admirat noi atunci…ar trebui să le vedem cum sunt ele în realitate, judecând cu mintea de acum, cea a unui adult responsabil, pilon al societăţii de azi…Să-i analizăm pe scurt şi pe rând:
Tarzan mergea în chiloţi în public, era un fel de exchibiţionist. Se bătea la propriu cu pumnul în piept şi urla în gura mare, deranjând vecinii, ce mare şi tare este el.
Cenusăreasa fugea de-acasă şi venea înapoi de la discotecă la 12 noaptea, lucru inadmisibil pentru o fată de vârsta ei.
Pinochio turna numai minciuni, iar pe taică-său îl dispreţuia.
Aladin era hoţ.
Alba ca zăpada locuia cu 7 bărbaţi, fiind şi uşor influenţabilă.
Popeye marinarul fuma la greu şi era tatuat.
Scufiţa Roşie nu dădea doi bani pe ce-i spunea maică-sa, intrând în vorbă cu tot felul de necunoscuţi.
Batman era vitezoman. Mai mult, îşi etala ostentativ muşchii şi maşina de fiţe. Seamănă foarte mult cu genul de individ din zilele noastre categorisit “Mârlanul de Dorobanţi”.
Donald răţoiul era stupid, Tom motanul gândea cu stomacul, Jerry şoricelul devenea un sadic atunci când îl prindea pe Tom la înghesuială. Este dovada vie a zicalei că vezi caracterul omului(vine vorba!) atunci când are un pic de putere.
Contele de Monte Cristo o luase razna cu fixaţia lui pentru răzbunare, învăţăturile creştine fiindu-i se pare străine, iar de Porthos nici nu mai vorbim, aşa de multe defecte avea!
Asterix se dopa cu drogul vrăjitorului satului, altfel n-ar fi putut, treaz fiind, să bată vreun roman.
Bugs Bunny îi lua peste picior pe toţi, ronţăind dizgraţios un morcov. Un arogant necioplit ce vorbea cu gura plină.
Fantomas era un criminal nebun, Robin Hood un tâlhar la drumul mare.
Să mai continui?
Oricum, vi se pare c-ar fi ceva de capul lor? Acum îmi par o adunătură de indivizi de slabă calitate, cu discernământ limitat, cu nimic mai buni decât personajele ce populează acum filmele şi jocurile la modă şi pe care ţi i-ai dori, ca părinte, să stea cât mai departe de copiii tăi.
În ciuda acestor modele am reuşit totuşi să devenim oameni de bază ai societăţii, bine integraţi în Sistem. Părerea mea!
Asta înseamnă ori că omul, în general, devine prea prăpăstios la maturitate, ori că noi am fost o generaţie de excepţie ce-a reuşit să se rupă de influenţa nefastă a modelelor admirate.
Chiar dacă mi-ar face plăcere să cred că fac parte dintr-o generaţie deosebită, tare îmi pare că de mii de ani nu-i nimic nou sub soare, lucrurile se tot repetă.
P.S.
Nu ştiu dacă tinerii care-au susţinut bacalaureatul îl ştiu pe Socrate, interesant mi se pare însă faptul că şi filozoful, şi cei mai mulţi dintre liceeni au ajuns separat şi pe căi diferite la aceeaşi constatare, unul după o viaţă de om, ceilalţi mult mai devreme, după doar 12 ani de şcoală.
Au constatat că “Singurul lucru pe care îl știu este că nu știu nimic“! Cercul s-a închis într-un fel, au ajuns şi liceeni noştri, după mii de ani, tot la vorba lui…Socrate!
Cum spuneam, nimic nou sub soare!

Advertisements
This entry was posted in General and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

49 Responses to Nimic nou sub soare

  1. Isabel.A says:

    Eu vreau sa imi termin “razboiu'” cu @@@tataia-tiganu, ca tot am cateva zile libere:
    Deci, tataie, ia uite matale aici un studiu realizat de Universitatea din Hamburg cu privire la nivelul de “literacy” al adultilor germani (as traduce prin “alfabetizare”, dar intr-un sens mai larg: capacitatea de a in-te-le-ge un text si de a scrie corect).
    Pai daca te uiti peste date, tataie, te iei cu mainile de cap: 7,5 milioane se incadreaza in categoria “functional illiteracy” (nu pot sa scrie si sa citeasca aboslut deloc si/sau citesc+ scriu doar propozitii foarte scurte, fara nici o complexitate). La aceasta cifra se adauga 13,3 “meleoane” (da, ai citit bine, milioane) care au “poor writing skills”, adica capacitati faoret scazute de scriere.
    http://blogs.epb.uni-hamburg.de/leo/files/2011/12/leo-Press-brochure15-12-2011.pdf
    Nu iti mai spun care sunt cifrele pentru Romania -locul 1 la nivel de illiteracy raportta la mia de locuitori, daca nu ma insel (citez din memorie, nu am dispozitie sa caut acum datele). *

    Mai tataie, mesajul meu raportat la scoala (nu numai cea romaneasca) a fost urmatorul: decat sa ii indopi pe eelvi cu cantitati industriale de informatie din care vor retine doar un procent mic sau nimic, mai bine le dai o cantitate (mult) mai mica si adaptatata la lumea reala, pe care sa o poata asimila bine. De ce? “Bicoz” o societate nu se dezvolta cu cateva varfuri educate si mase de analfabeti cognitivi, ci cu mase de oameni (cat mai multi ) cu educatie cel putin medie : ori educatia asta medie nu o poti obtine indopandu-i pe elevi cu informatie.

    Si last but not least tataie: habar nu ai cati ingineri sunt pe la McKinsey: e un profil foarte cautat (oameni cu MA-uri obtinute la facultati prestigioase); si iarasi habar nu ai cati ingineri depun CV-uri la McKinsey. Si bineinteles ca esti compelt pe dinafara cu faptul ca toate,dar absolut toate companiile mari germane fac lobby -si inca unul agresiv de tot-prin diverse locuri: la Bruxelles, de pilda. Hai, pa!

  2. Isabel.A says:

    Din viteza + faptul ca scriu de pe o tastatura “French” am scris incorect unele cuvinte “foarte”, “elevi”, dar se intelege. Sorry.

  3. BadDragon says:

    Cu diferenta ca pe drumul spre concluzia asta Socrate s-a ales cu o metoda de analiza a ceea ce stie si nu stie, cu o cheie de paispe cu care poate demonta pretentiile altora de stiinta si ceva umilinta in fata misterelor universului. Am o oarescare indoiala ca la aceleasi dotari au ajuns si liceenii in cauza.

    Pe de alta parte, e plina istoria de “générations perdues”. Din fericire ciocnirea cu realitatea conduce in cazul majoritatii la acumularea macar a unei spoieli de adaptare la cerintele vremii. La asta se adauga, dupa cum ai sugerat, si excesul critic de care ne facem vinovati dupa o anumita virsta. Pornind de la “dac-as fi stiut eu cind eram tinar…” ajungem sa proiectam esecul (partial sau total) personal asupra celor care vin din urma. Ceea ce, evident, este o prostie. Esecul lor va fi complet diferit de al nostru 😀

  4. Ludovic al XIV-lea says:

    Socrate nu a fost fotbalistul ala brazilian? Ia uite dom’le ce luciditate zacea in el… Il vedeam barbos ca un grec (din Grecia Antica, nu din Grecia Germaniaca de azi) si nu stiam ca pe filozof il face barba.

  5. BadDragon says:

    Maria Voastra, ala era Sócrates.

    • d'Artagnan says:

      Ce-nseamnă o cultură solidă… 🙂

    • BadDragon says:

      d’Artagnan, la fotbal si filozofie se pricepe tot romanul, ce dracu!

      • Ludovic al XIV-lea says:

        Aveti amandoi dreptate. Pe fotbalist il chema Socrates, pana l-a chemat Al de Sus la el. Si cred ca-l chema asa (SOCRATES, adica la plural) pentru ca facea cat 2 din aia din vechime.
        Ca ai nostri copii le stiu pe toate, nu e nimic nou sub soare. Si noi le stiam pe toate la vremea noastra. Asa e natural si normal. Tinerii au INCREDERE ca le stiu pe toate, noi, adultii, avem EXPERIENTA ca le stim pe toate. Si, in final, nu stim mare lucru. Ca veni vorba, voi mai stiti sa faceti o derivata sau integrala? Dar ati stiut, aveti experienta, ati luat un Bac. Si la ce foloseste?
        Cam 5-7 % din ce invatam la scoala mai retinem in decursul vietii. Dar avem pretentia ca “noi le-am trait pe toate”. Sa-i lasam si pe ei sa le traiasca, la randul lor, “pe toate”. Fara sfaturi si fara “dar stai sa-ti spun eu cum sta treaba”. Fiecare generatie cu experientele lor. Ale noastre, de multe ori. sunt anacronice. Pot sa dai sfatul sa-si tina un jurnal (D’Artagnan stie mai multe ca s-a documentat… 🙂 ), dar nu te-ar asculta. Dar nu stim sa le dam sfaturi despre cum sa-si gestioneze profilul de Facebook, de exemplu, pentru ca e lumea lor in care noi nu prea mai avem loc, plus ca suntem “depasiti”.
        Deci sa-i lasam sa-si faca plinul de experiente si apoi mai stam de vorba.

      • BadDragon says:

        Maria Voastra, cu tot respectul cuvenit, nu prea aveti ati dreptate, ati fost informat gresit.

        Scoala este (sau ar trebui sa fie acolo unde nu este) formativa, nu informativa. Studiul analizei matematice nu are neaparat ca scop memorarea tabelelor cu derivate si integrale, cit dezvoltarea unor abilitati cognitive de nivel superior. Povestea asta cu “nu tinem minte/nu folosim decit x% din ce ni s-a predat in liceu” este o aiureala folosita pe post de justificare a esecului educational.

        Iar daca imi veti spune ca profesorii v-au informat, nu format, asta nu spune ceva despre rostul scolii si despre ce ar trebui sa contina programa scolara, ci vorbeste despre incompetenta respectivilor profesori.

        Una peste alta, educatia actuala este prea putina, nu prea multa. Si asta nu prin comparatie cu ceea ce se intimpla in nu stiu care veac, ci prin comparatie cu provocarile si nevoile momentului actual.

  6. Radu Humor says:

    Postarea asta ar merita premiată de reţelele TV interesate de creşterea numărului de abonaţi, dar şi a celor de “gură cască” la toate kkturile pe care ni le prezintă ei !
    Că doar nu din cauza asta, a lor şi a programelor lor pline de violenţă, desfrâu şi imbecilitate ies atâţia tâmpiţi şi oligofreni, de s-a umplut lumea de ei , că aşa se întâmplă de când lumea, şi când nu apăruse cinematograful , ziarele, TV-ul sau internetul :mrgreen:
    Aşa că să-i lăsăm pe copii şi tineri să vină la ei !
    Că de primit înapoi, cu siguranţă vom primi ceea ce merităm 🙄

    P.S.
    Cum e mai bine ?
    Să ai :ioo.ooo de analfabeţi, dar să fii pe locul întâi în lume raportat la numărul de locuitori,
    sau să ai cinci milioane, dar să fii pe locul 5 în lume, calculaţi tot pe aceleaşi criterii ?! 😉

  7. Candid says:

    All,

    Va propun spre lectura o poezie de Baudelaire, unul din poetii mei preferati, inafara de Rilke, Blaga sau Eliott.
    Armonie în amurg
    E vremea când pe lujer, în seara ce se stinge,
    Vibreaz-asemeni unei cădelniţi orice floare;

    Acum parfum şi sunet de-a valma-ncep să zboare,
    Vals trist şi moleşeală ce farmecă şi-nfrânge!

    Vibreaz-asemeni unei cădelniţi orice floare;
    Vioara ca un suflet pe care-l chinui, plânge;
    Vals trist şi moleşeală ce farmecă şi-nfrânge!
    Frumos şi grav e cerul ca bolta din altare.

    Vioara ca un suflet pe care-l chinui, plânge;
    Un suflet blând pe care nimicnicia-l doare!
    Frumos şi grav e cerul ca bolta din altare;
    Şi soarele în zare s-a înecat în sânge…

    Un suflet blând pe care nimicnicia-l doare
    Vestigii luminoase din vremi trecute strânge!
    Şi soarele în zare s-a înecat în sânge…
    În mine amintirea-ţi e-o lacră cu odoare

    P.S.
    Cum va place?

    • d'Artagnan says:

      Florile răului…
      Mulţumim pentru postare.

      Dar ce vrei să spui, faci cumva o comparaţie cu balada noastră naţională, Mioriţa?
      Dacă poezia de mai sus e reprezentativă pentru poporul francez, mă gândesc ce trist şi pesimist trebuie să fie acesta: “şi soarele în zare s-a înecat în sânge…”, “Vioara ca un suflet pe care-l chinui, plânge;”…
      🙂

      • Candid says:

        Miorita este o balada populara, cica, fara un autor clar. Ce am postat eu este creatia unui poet anume, fie el si din sec.XIX. Comparatia de care vorbeai nu prea exista dupa cum banuiesti si tu. Rostul poeziei postate consta in faptul ca interpretarea poate fi diferita: unde vad unii pesimism, altii detecteaza ironie fina si viceversa….
        Si, apropo, de interpretarea unei poezii, imi permit, cu acceptul vostru, sa va mai ofer o mostra, de asta data din creatia lui Rainer Maria Rilke:

        Ce-ai să te faci, Doamne, dacă mor?
        Dacă mă sfarm? (îţi sunt ulcior)
        Dacă mă stric? (şi băutură-ţi sunt)
        Sunt meşteşugul tău şi-al tău veşmânt,
        cu mine rostul tău dispare.

        În urma mea nu mai ai casă-n care
        să te întâmpine cuvinte calde.
        Cad eu, din ostenitele-ţi picioare cade
        sandala de velur, mângâietoare.

        Mantaua ta cea mare se desprinde.
        privirea ta spre care se ridică
        obrazu-mi cald precum o pernă mică
        va rătăci-ndelungă vreme după mine-
        şi-n asfinţit de soare se va-ntinde
        în poala rece-a pietrelor străine.

        Ce-ai să te faci, Doamne? Mi-e frică.

  8. neamtu tiganu says:

    isabel_mabel, parca spuneai ca nu mai vrei sa ai de a face cu mine, pai atunci..
    1. Perfect adevarat, in Germania exista extrem de multi analfabeti, pe undeva ii inteleg, germana e extrem de grea. da astia, de regula, nu sunt trecuti prin scoli, bacalaureat, etc. De altfel procentu nemtilor cu bacalaureat sau fac. e extrem de scazut in comparatie cu Romanii.
    2. Io nu am laudat sistemu german, si pe aici sunt scoli proaste, am laudat ideea de a invata. de aia am dat exemplu cu latina, o limba moarta a carei invatare totusi ajuta, de fapt e mama tuturor limbilor. In principiu un elev inteligent poate sa depaseasca prostiile unei scoli proaste si invers, unuia prost nu-i ajuta nici cea mai tare scoala.
    3. Cunosc mai bine decit te astepti chestia cu firmele de consulting, desigur sunt o multime de ing, chiar o persoana f. apropiata mie a intrat intr-o asemenea morisca. A fost organizata o selectie, terbil de interesant, s-a inchiriat un tren care mergea la o mare expozitie si candidatii erau intervievati pe drum. Desigur f. multi isi doresc posturi pe acolo, sunt extrem de bine platite, chiar daca e un consum enorm de timp. Dupa citiva ani unii ramin, in posturi bune, la firmele pe care le-a consiliat. Am si io un coleg din asta cu care mai beau cite ceva, ca majoritatea sunt betivi.
    4. fireste ca trebuie sa-i indopi pe elevi cu informatie, asta inseamna invatamint, altfel nu stie nici unu de ce e-nstare si ce i-ar place sa faca. Tu cred ca-ncurci termenii, tu vrei sa vorbesti de educatie,

    P.S E de la sine-nteles ca firmele germane fac lobby, chiar si la Bruxelles, am participat personal la proiecte din astea, chipurile ca specialist, din obligatie, sa nu-ti inchipui insa ca acesti lobbisti ar fi niste suprascoliti, geniali, din contra, de multe ori sunt unii care nu stiu nimic decit bisnitarie, sa dea si sa primeasca spaga chiar daca acestea sunt muuult mai rafinate decit un cirnat.

    • Ludovic al XIV-lea says:

      Las-o balta cu “latina e [ …] mama tuturor limbilor”. O fi ea bunica limbii romane, franceze, italiene si a altor limbi romanice, da sa nu exageram. Greaca veche e mai veche. Eschimosii nu l-au cunoscut nici pe Romulus nici pe Remus. Daca se intampla la ei povestea, faceau manusi din lupoaica.

      P.S. Sa nu te auda chinezii ca le faci limba lor o urmasa a limbii latine ca-ti baga pe Iphone numai meniu in chineza, sa vedem atunci cum te mai decurci, oricata latina ai stii. 🙂

  9. neamtu tiganu says:

    la topic,
    oare ce-l framinta pa dartagnian problema tineretului, nu cumva a calcat pa bec si a lasat-o pa fruna gravida, nu-l cred in stare de asa ceva. Sau poate incepe sa-mbatrineasca, vrea sa-si faca bilantu, sa termine cu trecutu, cu propria tinerete.

    Parerea mea despre tinerii din ziua de azi:
    trebuie sa spun ca am des de a face cu tinerii, f. tineri, studenti, si-mi face o placere deosebita. Mi se par muult mai maturi, mai bine pregatiti pt. viata decit am fost io(noi) la virsta respectiva. Uneori chiar batriniciosi, parca viseaza prea putin. Chiar daca uneori sunt un pic obraznici, au o obraznicie constructiva, unii dintre ei sunt fascinati de “batrinii meseriasi” intreaba si vor sa li se povesteasca. Ma impresioneaza cit de sanatos traiesc, aproape niciunu, dintre cei pe care-i cunosc, si sunt in fiecare an ca. 15 noi, nu fumeaza, nu beau cafea, cit sport fac, cit de convinsi sunt de ecologie. E drept ca cind ii vorba de o bere nu se dau in laturi.

  10. neamtu tiganu says:

    inca una si ma duc,
    anumite persoane considera ca sarcina scolii, a invatamintului, a educatiei ar fi invatarea unei meserii, adica le dai “o cantitate mai mica (de info) si adaptatata la lumea reala, pe care sa o poata asimila bine”. Si asta o spune cineva care se considera moderna si scolita si care traieste in vest si ar fi trebuit sa stie ca, statistic, fiecare va trebui sa-si schimbe meseria de trei ori in decursu vietii. Si atunci ce facem cu cantitatea mica de info bine asimilate? Cine ne poate spune care meserii vor mai fi cerute in zece ani? Cine ne poate spune ce cunostinte vor fi necesare in zece ani? Oare n-ar fi bine sa se introduca lb. chineza obligatoriu in scoli?

  11. Observator says:

    Bietii tineri din vremea lui Socrate erau manipulati cu darnicie sofistica, așa cum astăzi se practica la scara mare in politica si media românească: diversiunea, generalizari fortate, ipoteze doar aparent adevărate, inducerea raspunsului prin manipularea întrebării (va amintiti ce spunea președintele Basescu dacă ar face un referendum pentru gazele de sist? Ceva de genul nu as întreba “vreți exploatarea gazelor de sist” pentru ca toți ar răspunde nu, ci as întreba “vreți independența de gazul rusesc”). Ei bine, cu așa “profesori” așa elevi. Atenienii au avut noroc de Socrate care, bietul, nu a scăpat nepedepsit pentru ca a încercat sa deschidă calea cunoasterii, a pusului întrebării pentru raportarea sinelui la cele din jur. L-om identifica si noi pe Socrate modern?

  12. d'Artagnan says:

    Apropo de învăţământul din Finlanda:
    http://www.gandul.info/stiri/miracolul-invatamantului-finlandez-vazut-din-interior-banii-investiti-in-educatie-nu-se-pierd-niciodata-11121893

    Întrebare: dacă elevul pleacă după terminarea studiilor în altă ţară, se pierd banii investiţi în educaţie?

    • Observator says:

      Ei, d’Artagnan, daca vrei putem despica atat de mult firul in .. n ca sa ajungem tot la “cine face investitia?”. Statul, e cel mai rapid raspuns. Dar exista cumva STATUL SRL sau STATUL PFA sau in orice terminatie ai vrea? Statul e un concept politic, un nume simbolic pentru niste institutii menite sa gestioneze activitatea din interiorul unor granite si ele define mai mult sau mai putin formal si, macar teoretic, suntem un stat democratic.

      Pana la urma poporul e cel care face investitia si prin popor numesc suma indivizilor, iar investitia in educatie nu o facem ca sa prospere institutiile politice numite simbolic STAT, ci ca sa prospere indivizii care adunati formeaza poporul.

      Auzim acum de nou infiintate portofolii pentru romanii de pretutindeni, vorbim de votul prin corespondenta pentru romanii de dincolo de granite, de ce s-ar pierde investitia in educatie odata plecat individul din interiorul granitelor statului?

      • d'Artagnan says:

        Mă refer la sensul “îngust” al termenului de “investiţie”, adică cel de “alocarea de resurse în scopul obținerii în viitor a unor venituri”. Adică un stat îşi foloseşte resursele pentru a şcolariza un individ, apoi acesta se duce în alt stat şi-şi foloseşte cunoştinţele, veniturile rămânând acolo. Evident, reduc enorm schema, dar cam la asta mă refer. Bineînţeles că nu-i blamez pe cei care pleacă, este libertatea lor de a alege, este vina noastră ca popor că nu putem să ne ţinem acasă oamenii, valorile. Mă refer, de exemplu, la medicii, inginerii, olimpicii care pleacă definitiv.
        Noi rămânem cu muncile ce aduc plusvaloare mică cu efort mare, în ciuda banilor băgaţi în învăţământ.
        Dar soluţia la problema asta nu poate fi decât economică, în mare măsură, şi politică, în mai mică măsură.
        Spun şi politică deoarece aud de tineri străluciţi şcolarizaţi în Occident pe burse de stat şi folosiţi apoi în România pe post de băgători de seamă la adjunctul vreunui şefuleţ, în vreme ce grangurii ce conduc economia românească sunt nişte politruci ignoranţi.

    • BadDragon says:

      Observator, ceea ce spui este adevarat doar in cazul in care restringem “statul” la institutiile politice la care faci referire. Si asta este pacostea romaneasca, ne raportam la stat de parca ar fi (si ar trebui sa ramina) o entitate independenta care obliga si consuma (si mai scapa uneori printre degete ceva firimituri cum ar fi banii de educatie).

      Daca extinzi definitia statului, dupa cum deja ai sugerat, la suma indivizilor care il formeaza plus institutiile care fac aceasta suma functionala, atunci problema investitiei in educatie devine ceva mai complicata. Statul are, totusi, un comportament “individual”, are propriile inertii, propriile abilitati si limitari, frustrari, complexe, specificitati ca orice individ si asta rezulta din faptul ca delimitarea arbitrara a granitelor (geografice si demografice) se afla undeva in trecut, nu este un act al prezentului. Plecind din acel punct, istoria comuna construieste un corp si un “psihic” comun.

      Daca acest lucru este adevarat, rezulta ca acest corp comun profita de succesul fiecareia dintre bucatelele care il formeaza si este prejudiciat de fiecare plecare a unei bucati in care a investit in perioada de crestere. Si nu vorbesc aici doar de pierderea banilor si energiilor alocate ca atare in procesul de crestere/educare, ci si de pierderea unui participant la imbunatatirea in timp a corpului comun.

      Iar daca privim la o scara ceva mai mare, cum orice bucata care pleaca dintr-un corp ajunge sa se alipeasca unui altuia, daca acceptam faptul ca aceste supra-individualitati se afla la rindul lor in competitie, rezulta ca pierderea este dubla. Cred ca este elocvent in acest sens exemplul USA a caror succes se bazeaza nu doar pe un sistem economico-politic eficient, ci si pe un import masiv de indivizi bine sau foarte bine pregatiti, in detrimentul altor state.

      A nu se intelege, bineinteles, ca as fi partizanul inchiderii granitelor sau impunerii de reguli dure la emigrare (de tipul platii studiilor).

  13. Radu Humor says:

    “… tineri străluciţi şcolarizaţi în Occident pe burse de stat şi folosiţi apoi în România pe post de băgători de seamă la adjunctul vreunui şefuleţ,”
    Ei, dacă nu s-au lăsat, sau n-au fost racolaţi de servicii, rămân şi aşa, ( câţiva!) dar majoritatea ajung în posturi cheie ( şefi pe la ICR, miniştri, sefi SIE, chiar prim minsiştri, etc)
    Că, de când lumea, ” ai noştri tineri la Paris învaţă… 🙄
    Acum, mai mult în America şi Anglia, dar tot aşa

    • Cardinal Richelieu says:

      Statul le plateste studiile, statul beneficiaza de pe urma lor.
      Studii gratis (platite de stat) = munca gratis (la stat).
      Daca plateau ei sau primeau burse de la facultatile respective… alta era situatia.

      • lazycat001 says:

        Poate nu ar trebui sa ne plangem asa de tare ca ne pleaca doctorii, in curand vom importa doctori chinezi si ne vom “rezolva” problema…

        In multe tari (Franta si Anglia printre ele) este problema migrarii creierelor (vorbim de cercetare si universitari) catre USA, ofertele primite de acolo sunt indiscutabil mai bune decat in tarile de origine. Si este vorba de bani, colective de cercetare in subordine, recunoastere etc etc.

        Si asta pentru ca USA au invatat ca cel mai profitabil este sa investesti nu in invatamant ci in oamenii deja formati 🙂 Evident ca tot in USA sunt aproape 50% din primele 100 universitati ca si acela e business bun (aaaa o sa faci un State University de doi lei? Noroc bun si la job la Mc Donalds cu tine). Businessul prost este furnizarea de servicii de invatamant de calitate in ciclul primar si gimnazial catre marea masa a populatiei.

        E un business prost pe termen scurt desigur si un business excelent pe termen lung, insa greu si mult de mers pana la mentalitatea nordicilor…

      • athos says:

        Nu le plateste Statul, ca nu are si nu a avut niciodata bani. Ce mi-ar place sa cad bugetul facut din salarii de parlamentari, guvernanti, primari si consilieri… Atunci as intelege si eu avantajele alegerilor democratice.

      • athos says:

        Sa vad bugetul… eroare mai sus.

  14. lazycat001 says:

    Cred ca asta tine de faptul ca incepand cu anul 50 d.Hr oamenii au inceput sa spuna “Ehe ce bine era acum 50 de ani!…”.

    Adica de fapt (cred): ce bine era cand eram tineri si putem sa facem sute de nebunii, acum insa multi dintre noi au ramas doar cu exercitiul amar si morocanos al observarii celor ce le fac acum (sutele de nebunii carevasazica)..

  15. Candid says:

    Apropo, de titlul articolului,

    Breaking news-ul de pe toate burtierele tv-urilor, referitoare la Omar(Hayssam, nu Khayyam !), cred ca va avea un impact si asupra viziunii noastre: chiar, daca mai rar, dar tot mai apar ceva stiri bomba.
    Cine, dintre “prietenii” lui Basecsu, mai credea ca Omar va fi recuperat?

    • d'Artagnan says:

      În primul rând că se spune ori Băsescu, ori Băsecu, ori Băsexu, ori Băselu, ori Băse, în funcţie de sentimentele faţă de Preşedintele , sau preşedintele, sau preşu nostru, n-am auzit încă de Băsescsu!
      Dar nu prea înţeleg cui i-e frică de Omar: lor sau celorlalţi?

      • Candid says:

        Scuze, n-am observat greseala de redactare. Tu ai luat-o drept o “inventie” de ultima ora, pentru apelarea presedintelui?
        Daca e asa, inseamna ca esti foarte pesimist 😀 😀

  16. d'Artagnan says:

    Mă gândeam la educaţie…a simţit oare vreun fior intelectual muierea aia de-a ars în sobă picturile alea furate din muzeele olandeze?
    Şi apropo de asta, când am auzit că românaşii noştri au furat tablouri de pictori celebri, evaluate la nu ştiu câte milioane de EURO, mi-a crescut şi mie inima de bucurie. Mă gândeam c-am intrat şi noi în lumea bună a hoţilor, nu ne mai ocupăm cu cerşitul în metrou şi cu alba neagră, mă gândeam c-am început s-avem oarecare ştaif, visam la un film despre jaf făcut la Hollywood, cu Al Pacino, ce mai, mă făcuseră bandiţii ăia să fiu mândru că-s român.
    Şi când colo, marii noştri infractori s-au dovedit nişte găinari care-au spart muzeul cu patentul, iar “jaful secolului” s-a terminat lamentabil cu “Picasso” şi “Gauguin” arzând într-o sobă din România. Stupid.
    Exact ca-n bancul ăla: ţară de căcat, jaf de căcat.

    • Candid says:

      @ D’Artagnan,
      Prea te-ai bucurat inainte de vreme, cum zice o vorba. 😀 😀
      Itio dai seama acum de ce le poate pielea, ca mintea nu au, altfel nu ar fi ars niste opere de arta. Cretini, ca altfel nu pot sa-i numesc.

    • Ludovic al XIV-lea says:

      Destinul tablourilor arse de baba aia semianalfabeta seamana cu destinul unei bune parti din Manuscrisele de la Marea Moarta, care au fost folosite pe post de “celofan” la niste oale de lut si apoi aruncate. Aia barem nu stiau de valoarea manuscriselor, dar baba (care stia ca erau niste tablouri de unu’ “Matiz”) a considerat ca era mai pretioasa libertatea lu’ fii-su decat niste “mazgaleli”.
      Aici s-a transpus in practica una din temele/dilemele intalnite in folclorul romanesc (apropos de Mesterul Manole) : Ce primeaza? Arta sau libertatea? Merita sa te sacrifici pentru arta? Sacrifici un om, pe fiul babei, pentru arta, niste tablouri de “Matiz” sau nu? Baba a ales altfel decat Mesterul Manole. Daca alegea ca Manole, il sacrifica pe fiul ei pentru a proteja de foc acele tablouri, pentru ca acele tablouri sa dainuie… Ce “antibalada” ! Balada Fiului Babei, in care baba “ucide” arta si-l salveaza pe fiul ei. Astept comentariile si anticomentariile celor ce m-au combatut la Mesterul Manole.

      P.S. O fi citit baba balada “Mesterul Manole” ? Daca da, inseamna ca nu a fost de acord cu ea. Daca nu, norocul ei.

      • Candid says:

        Dar esti sigur ca l-a “salvat” astfel? Din moment ce se stie ca din haita de imbecili care a a comis furtul, a facut parte si odrasla babei tampite, nu cred ca se poate spune ca l-a salvat, prin arderea tablourilor. Luand in considerare ca au incercat sa gaseasca cumparatori, dovedeste ca erau motivati de obtinerea unor sume de bani. In acest context, mai exista dubii daca sunt vinovati sau nu? Baba aceea tampita, nici macar nu a realizat ce era mai bine pentru odrasla ei: returnarea tablourilor si obtinerea unor conditii mai usoare in cadrul procesului sau distrugerea tablourilor, ceea ce echivaleaza cu distrugerea unor lucrari de patrimoniu. Se poate observa ca baba nici macar nu si-a indeplinit misiunea de mama, adica sa-si educe progenitura sa nu comita fapte penale. Acum, poate fi si ea acuzata pentru distrugerea unor bunuri. Deci, mai rau nici ca se putea: o recunoastere a faptei, asociata cu inapoerea bunurilor in stare intacta, ar fi cantarit mai mult in ochii judecatorilor decat ceea ce au facut, pana la urma, dobitocii mioritici….

  17. Radu Humor says:

    Voi chiar credeţi că tablourile au fost arse ?!
    Vă meritaţi lamentarea exaltată 😆
    Sau exaltarea lamentabilă 😉

  18. Isabel.A says:

    “Comisia Europeană a elaborat o analiză detaliată pe 11 direcții asupra draftului de Acord de parteneriat trimis de Guvernul României la Bruxelles pentru atragerea fondurilor europene în exercițiul financiar 2014-2020 (…)”Nicio lecție învățată din implementarea programelor în perioada 2007-2013, în multe sectoare” – constată, textual, analiza serviciilor Comisiei Europene asupra proiectului de Acord de parteneriat trimis de București Bruxelles-ului (…) Analiza Comisiei reproșează că, în loc să-și ancoreze proiectul de Acord în analizele tematice, Guvernul României a copiat efectiv documentația europeană, în speță recomandările specifice de țară (CSR – country specific recommendations).”

    Cu alte cuvinte, nici macar o idee, un proiect, daramite o viziune: nada, copypaste de la un cap la altul. Si cei de la Ministerul care se ocupa de fonduri europene, in frunte cu ministrul ala care pare mai preocupat sa agate tinere pribn cluburi, au trecut prin/si sunt “produsul” scolii romanesti.
    Am mai spus-o si o sa o repet neobosit: scoala trebuie sa ii invete pe oameni sa gandeasca cu capul lor, sa aibe spirit critic si capacitatea de a ingloba informatiile intr-o viziune mai larga, ceea ce se intelege prin “big picture”. Scopul scolii nu este indoparea cu cantitati de informatie, asimilata mecanic (cea mai mare parte).

    http://cursdeguvernare.ro/exclusiv-document-analiza-bruxellesului-pe-proiectul-romaniei-pentru-fondurile-2014-2020-pe-cele-11-obiective-%E2%80%9Dnicio-lectie-invatata-din-2007-2013%E2%80%9D.html

    PS: Acum am vazut ca documentul respectiv este “produsul” tuturor ministerelor, de fapt. Awesome. Mioritic de-a dreptul. Cum era chestia aia cu inexorabilul evocat/invocat de dl Goe? (cu referire la faimoasa balada Miorita) Vorba poetului, “inexorabilul e aici”: scapa cine poate.

    • neamtu tiganu says:

      logica made in McKinsey,
      se iau niste politicieni, se “analizeaza” activitatea lor, se spune ca respectivii au urmat o anumita scoala.
      Concluzie McKinsey, scoala e proasta, ipoteza ca respectivii politicieni ar fi idioti, nu se considera, ipoteza ca respectivii au alte interese, nu se considera. Se poate judeca si invers, vedem ca politicienii sunt idoti si ajungem la concluzia ca scoala e proasta ca politicienii sunt, nu asa, exponentii unei scoli!?

      Nu avem voie sa sugeram, consideram, evaluam alti politicieni care, eventual, au facut scoli Havard si iau decizii la fel de idioate, ar insemna sa nu ni se potriveasca cliseu.

      Isal_mabel, e caldura mare, logica nu e partea ta tare, sper ca esti macar frumosa, desi frumusetea trece!

      • Isabel.A says:

        @Tigane,

        Nici macar nu meriti sa iti raspund, dar o fac totusi, ca sa arat ce “logica” ai tu: scoala de ce nu i-a “desteptat” (adica i-a facut mai putini idioti) pe politicienii respectivi??, Ca doar asta e una dintre functiile eu; sau asa ar trebui sa fie.Un proces educational adecvat dezvolta potentialul oricarei persoane , cu exceptia celor care sufera de boli gen sindrom Down (desi si aceste persoane, cu ingrijire si atentie, pot sa depaseasca multe limite: vezi cazul unuia care reusit la BAC recent, parca).
        Idiotii congenitali sunt extrem de putini, tataie si sunt rezultatul unor maladii contra carora nu prea e mare lucru de facut: natura umana are un potential exceptional in sine, cu conditia sa fie bine canalizat si dezvoltat.
        In rest , habar nu ai, tataie, repet: HABAR nua i ce se intampla la ora actuala prin scoala romaneasca, inadecvarea in care se afla. Asa ca macar ai decenta sa nu mai bati campii / sa iti dai cu parerea despre ceva ce nu cunosti.
        Ti-am raspuns politicos , dar continui mai putin politicos: ma doare in cot de ce crezi tu, de opiniile tale, de ideile tale obosite: si, ca atare, chiar te voi ignora: nu esti decat domn un pic frustrat, care doreste sa arate celorlati ce “dastept” este.

    • Kain says:

      @ Isabel A.
      Ce parere aveti in legatura cu http://www.edx.org?
      Cred ca in timp acest tip de educatie va castiga si mai mult teren. Accesul la informatie(internet) a ajuns aproape o banalitate. Cu cat trece timpul cu atat avem dispozitive mai ieftine si mai performante, acest lucru e valabil si pentru conexiunea la internet.
      Eu cred ca o mare problema e libertatea, in loc sa inveti esti liber sa “iti traiesti viata, sa te distrezi”. O idee care prinde in randul tinerilor, dar care este inteleasa gresit.
      Informatia exista, oportunitatea exista, dar din pacate e vizibila numai pentru o mana de oameni.
      Ce fel de informatie folosim, cum folosim informatia …? Ai la dispozitie material academic dar si pornografic, poti sa inveti sa construiesti masini sau poti sa construiesti bombe.
      Lumea se schimba.

      • Candid says:

        @Isabel,
        Te mai miri ca onor guvernul usl a facut copy-paste cu acordul acela de parteneriat cu UE? Pai, se poate, uiti cine e seful ministrilor care au participat la acest demers? Copilotul copy-paste nici nu si-a dat seama ce ghiveci au facut dragutii de ministeriabili. El era cu gandul la parteneriatul strategic cu China si clocea si un draft pentru parteneriatul cu Putin, pe care sa-l lanseze cu proxima vizita la Moscova(asta, daca nu-l va lua, cumva, mai repede Iliescu cu el la Moscova, la intalnirea fostilor absolventi de la facultatea de ape tulburi 😀 :D).
        Daca ai vazut ce show a facut de la Madrid, excelenta sa Xerox I, pe tema cu Hayssam si cat de nepregatit este, cica, Basescu pe tema competentelor atribuite sefului statului, te-ai fi udat de ras: Ponta, dupa ce ca sufera de sindromul “prabusirii de nivel”, a mai contractat acum inca un virus: nu stie precis care sunt propriile lui atributii de premier-tv 100%, dar se pricepe la atributiile presedintelui.
        Banuiesti ce va sa zica asta? 😀 😀

        • Isabel.A says:

          @Candid,

          Nici macar nu ma mai obosesc sa amintesc faptul ca actualul premier are o teza de doctorat alcatuita pe metoda copy paste (nici macar nu cred ca a scris-o el, cred ca i-a scris-o profesorul acela din cartea caruia sunt fragmentele copiate, profesor care a functionat pe post de negrisor). E atat de penibil, atat de contrar oricaror bune practici ale unui stat care se pretinde modern, democratic, “ioropean”, etc.

          Ceea ce e mai trist este faptul ca sunt din ce in ce mai multi sicofanti care ii ridica laude, il prezinta ca pe o lumina nu a politicii romanesti, ci a politicii regionale! . Spre exemplu, neneaa asta, Ionel Blanculescu, consilier onorific (!) al lui Ponta:
          ” (…) ceea ce trebuie apreciat, urmând ca în anii ce vor veni populaţia României să simtă în nivelul de trai această schimbare majoră de viziune la nivelul în special al prim-ministrului, un tânăr politician cu viziune, extrem de apreciat pe plan internaţional, probabil viitorul lider regional al acestei părţi de lume, poziţie deţinută până în prezent de prim-ministrul Poloniei, Donald Tusk”

          (Prea-)gretzosul articol, integral, aici
          http://www.romanialibera.ro/opinii/comentarii/ionel-blanculescu-rosia-montana-se-apropie-de-un-deznodamant-fericit-307562.html

          • Candid says:

            @ Isabel,
            Desi citesc multe dintre ziarele centrale, in masura in care imi permite timpul liber, nu am citit articolul lui blanculescu dintr-un motiv clar si argumentat: gavariciul asta e aceeasi persoana care in perioada 2001-2004 incerca sa ne vanda gogosi despre realizarili guvernului nastase. Purcica era moarta in cotet, vorba romanului si ionelul psd-ului. de mana cu amarie de la PNA aparea pe sticla non stop si ne intoxica cu realizarili lor….
            Cand, din intamplare, il mai vad pe la vreo tembeliziune, schimb canalul imediat.
            Ceea ce ai spus despre Xerox I, prim ministrul guvernului (ne)cinstit si (in)competent, cred ca nu mai necesita completari….
            o seara buna!

      • Isabel.A says:

        @Kain,
        “Ce fel de informatie folosim, cum folosim informatia “: exact, aceasta este una dintre probleme: cum folosim informatia, ce facem cu ea.
        Maurice Lévy, CEO-ul Grupului Publicis (al treilea grup de publicitate din lume), spunea, in urma cu vreo doi ani (citez din memorie): “L’internent c’est une grosse poubelle mais c’est aussi une grande opportunité”: “Internetul este (in sensul d epoate fi) un mare cos de gunoi, dar si o mare oportunitate”. Se referea la accesul la informatie, la posibiliatatile pe care acest acces nelimitat le ofera.

        Cred ca este o dilema (ce tip de informatie accesam/cum o folosim) din care nu se va iesi prea curand.

        • Isabel.A says:

          Imi place edx.org: de altfel, eu sunt fan(a) a acestui tip de invatamant: am urmat doua cursuri (in domenii care nu au nici o legatura cu formatia mea) pe coursera.org.
          I over-enjoyed! 😀

          • neamtu tiganu says:

            wow, Isabel_mabel a urmat 2 (doua) cursuri undeva fara legatura cu ia! Tin s-o felicit atit din partea mea personala cit si a nefestii. Adaug si faptu ca a reusit sa citeze, din memorie, ceva din urma cu doi ani, o vorba extrem de inteleapta cu pubela. Respect!

            Vezi domle ce-nseamna scoala, ca ma uit si la candid, scoala frate, scoala, ce ma-sa!

            • Isabel.A says:

              Sweetie,
              Am o perioada foarte incarcata, cu multe deplasari, asa ca voi fi foarte scurta: ai de ce sa ma feliciti, si tu si “nefasta” (cuvantul acesta arata cat de mult o respecti, of course) , caci cursurile in cauza erau : 1) de masaj thailandez si 2) de facut sarmale.
              Poti sa le incerci si tu, “ce ma-sa”! Te asigur ca o sa iti placa (mult de tot).

              • neamtu tiganu says:

                bravo, acum te iubesc din nou, ma-nebunesc dupa muzierile care stiu sa faca sarmale si nici masaju nu-mi displace, mai ales cind ma dor salele, da ventuze stii sa pui?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s